Panama

12 mei 2019 - Bastimentos Island, Panama

Wat kan ik schrijven over Panama..een paar dingen. Het is een klein land en cultuur is ver te zoeken, Amerika heeft helaas een grote invloed op dit land.. Dit merkten we gelijk in Panama stad, waar bijna alleen maar grote fast-food ketens waren en het lokale eten bijna niet bestond.. Alle hostels waar we geslapen hebben waren de eigenaren zeker niet Panamees..alle mini supermarktjes worden geownd door chinezen.. Dus het is lastig iets over de lokale mensen te zeggen. Het is in ieder geval een groot verschil van waar we kwamen!

Echter maakt dit het land zelf niet minder mooi. Want ook hier heb ik erg genoten van de natuur.. De prachtige bergen, een vulkaan.. De stranden. Het was het zeker waard om door Panama te reizen.

De grote stad hebben we snel verlaten, omdat we daar allebei niet heel gelukkig van worden. Op naar een klein dorpje in de krater van een vulkaan.. Heel tof, veel gewandeld over de rand van de krater.. Daarna 2 plekken aan de pacifische ocean bezocht, waar we onze surfskills wat konden opkrikken.. Van moeite hebben met staan kan ik nu wat sturen! Erg leuk, dit zullen we nog vaak gaan doen tijdens onze reis:)

Na de surfdagen naar Boquete, plekje in de bergen met veel regenwoud en een vulkaan! Hier hebben we veel gewandeld.. En de vulkaan beklommen. Dit was niet zomaar een klim.. We gingen met ongeveer 8 man savonds om 23.15uur naar het begin punt.. Vanaf daar 14km omhoog lopen.. Meer dan 1500meter hoger en 5,5uur verder waren we op de top. Klaar voor de zonsopgang, die prachtig was! Op de top kan je de Caribische e en de Pacifische oceaan zien.. Dat is een uniek plaatje! Daarna dezelfde 14km naar beneden lopen.. Nou onze lichamen hebben het geweten. Ik wilde het liefst mezelf van de berg af rollen.. Zo moe en pijnlijk waren de spieren haha. Gelukkig waren we met een groep en konden we elkaar oppeppen. De laatste kilometers kon iedereen wel huilen, liep de 1 achteruit om de knieën te besparen, de ander ging rennen zodat het minder pijn deed. Weer een ander ging zigzaggend.. We hebben in ieder geval kunnen lachen om elkaar.. 11uur sochtends weer terug in het hostel en eindelijk tijd voor bed. Nog zeker 2/3 dagen heb ik de spieren gevoeld! Maar het was het alles waard:)

Nu zijn we op de laatste plek in Panama. Bocas del Toro, een eilandengroep in de Caribische oceaan. Vanaf daar zullen we de grens over steken naar Costa Rica! Daar een nieuw avontuur, want we gaan een 4x4 truck huren met tent op het dak.. Om zo het land te verkennen:)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jacquelien:
    12 mei 2019
    Wat jammer dat het authentieke panama ver te zoeken is... maar heel tof om te lezen hoe jullie genieten van de natuur! En echte bikkels dat jullie die extreme wandeling naar en van de vulkaan hebben volgehouden! Het ziet er nog op de foto's allemaal fantastisch uit! Benieuwd wat Costa Rica jullie gaat brengen :-) !
  2. José:
    13 mei 2019
    Tof dat het surfen steeds beter gaat :) En poeh hé, wat een klim!! Nog even genieten in Panama en dan door naar Costa Ricaaaa!
    Dikke kus!!