2 weken met Leo :)

12 oktober 2019 - Mérida, Mexico

Wat een geweldige tijd hebben Leo en ik samen gehad.. het was heel bijzonder om in mijn reis iemand van thuis op bezoek te hebben. Volop genieten!

Ik stond zenuwachtig op het vliegveld te wachten..mocht helaas niet naar binnen dus moest buiten wachten en hopen dat leo me kon vinden. Gelukkig kwam dit goed en zag ik haar aankomen. Nadat we elkaar dood hadden geknuffeld en we het iets minder gek vonden om in freaking Mexico elkaar te zien na 8 maanden! gingen we naar Cancun, omdat het al laat was bleven we hier 1 nachtje. Cancun staat namelijk niet bekend als een plek waar je percee naar toe wilt. Daar hebben we uiteraard de hele avond gekletst en cocktails gedronken.. en een soort van plan gemaakt voor de 2 weken. We wilden ongeveer naar 5 plekken, maar ook ruimte om te kunnen relaxen. Hiervoor het perfecte plan gemaakt, met als begin Isla Mujeres, maar op 20 minuten bootafstand van Cancun een eiland waar de stranden en zee heel mooi zijn. Hier s ochtends naartoe, een leuk hostel uitgezocht en voor Leo de vakantie lekker begonnen op het strand. Prachtig strand! Stadje wel erg toeristisch met overal souvenir shops en restaurantjes. Het hostel waar we zaten was elke avond feest met een dj op het strand, hier konden we dan ook genieten van onze gezamelijke passie voor reggeaton muziek :)

Na Isla Mujeres zijn we naar Tulum gegaan, waar we op het strand babyschildpadjes zagen!! Wat een ervaring. Een heel nest (gigantisch veel) babyschildpadjes die de zee in waggelen. Wat een geluk hadden we hiermee, dit wisten we namelijk niet van te voren. De volgende dag hebben we een fiets gehuurd en zijn we langs verschillende cenotes gegaan. Cenotes is iets wat in Mexico heel veel voorkomt, het zijn zinkholen met heel helder water waar je in kan zwemmen. Zie de fotos om het te kunnen snappen... het lijken een soort van grotten, maar is open van de bovenkant.

Na Tulum was Bacalar aan de beurt, een klein dorpje aan een meer. Het meest bijzondere meer denk ik wel wat ik tot nu toe gezien heb, de kleuren zijn bijna nep! Hier was het vooral genieten van deze mooie kleuren, zwemmen, snorkelen en kanoen. We wilden dit allemaal local doen, met de lokale bus, half uur wandelen.. niet wetende of er weer een bus terug gaat. Dit zijn de leukste momenten, zo kwamen we in een auto bij een man en vrouw terecht die ons weer naar de volgende plek wilden brengen, heel lief! En zo leuk om mijn Spaans op deze manier te oefenen. Liften is niet eens nodig, autos stoppen als ze je zien lopen en vragen of je toevallig mee wilt.

Na Bacalar was het tijd om het land wat meer in te gaan en even niet aan de zee te zitten. Valladolid was de bestemming, wat Valladolid zo bekend maakt is dat de meest bekende maya ruine hier dicht in de buurt is. Chichen Itza genaamd. Dit was dan ook een half dag tripje voor ons, super grote ruines, heel indrukwekkend! Op de terugweg langs een cenote in de buurt gegaan, die weer totaal anders was en heel diep in de grond. Valladolid zelf was ook een schattig stadje waar we heerlijk konden rondlopen.

Na Valladolid gingen we alweer naar de laatste bestemming, de tijd is voorbij gevlogen! Maar we hadden nog 2 dagen voor Isla Holbox. Een eiland niet heel ver van Cancun, waar geen autos rijden, alleen maar zandpaden zijn en de sfeer heel fijn is. We kwamen hier in een heel leuk hostel waar we op onze kamer een aantal mensen ontmoetten met wie we de 2 dagen mee door hebben gebracht. Het was vooral relaxen op het strand en savonds leuke spelletjes in het hostel en gezellige feestjes. De perfecte afsluiting samen!

De laatste dag zijn we weer samen naar het vliegveld gegaan en moesten we helaas weer afscheid nemen van elkaar, maar dit keer wetende dat het niet voor heel lang gaat zijn gelukkig!

Nog even wat feitjes, na 8 maanden reizen en ik het aardig goed deed met mijn spullen had ik toch wel een week van ongeluk.. Het begon eigenlijk al een tijdje geleden dat ik steeds meer dingen kwijt raak of kapot gaan. Maar deze 2 weken waren het toppunt.

- 125 euro verloren/gestolen... geen idee wat er gebeurd is, maar ik ben het kwijt.
- rijbewijs achtergelaten in een hostel... ook niet handig. Maaaar nu 3 weken later heb ik het geluk dat Anoek in hetzelfde hostel is en ze hem nog hadden!
- Wandelsandalen die al bijna kapot waren, maar nu echt niet meer te redden waren. (je zou moeten zien hoe ik met touw ze nog probeerde te redden en ze het best wel weer een paar weken volhielden.. haha je wordt heel creatief van reizen met een budged)
- Slippers (heeeele fijne slippers) die tijdens het lopen naar een restaurant volledig uit elkaar vielen.. waardoor ik de rest van de stad op blote voeten verder moest en ze in het restaurant een poging hebben gedaan om mij te helpen met maken.. maar uiteindelijk ik toch afscheid heb moeten nemen van ze.
- Zonnebril (op sterkte) die uit elkaar viel.. ik een poging heb gedaan dit te fixen met secondelijm...maar hierbij een beetje morste op het glas waardoor ik nu tegen een vlek aan kijk. Toch geef ik deze zonnebril nog een kans aangezien een nieuwe kopen hier niet echt een optie is haha.

Mijn backpack wordt steeds leger op deze manier, wat ook niet heel erg is moet ik zeggen.. Ik heb na Leonie haar vertrek er voor gekozen me even te settelen voor een weekje op 1 plek. Merida, de hoofdstad van de regio Yucatan en ook gelijk de laatste plek in deze regio voor mij. Hier zit ik in een super hostel met een zwembad en veel leuke mensen. De stad zelf is heel fijn, veel leuke barretjes, restaurantjes, koffieplekjes en heel veel levendigheid op straat. Elke avond is er bijvoorbeeld ergens in de stad een voorstelling! Gewoon op straat. Bijvoorbeeld mannen en vrouwen die een typische Mexicaanse dans doen.. Ik kan erg genieten hier van alle levendigheid op straat en loop elke dag heerlijk een rondje door de stad.. breng tijd door met andere reizigers hier in koffietentjes en we genieten van lokale markten met eten! Ook heb ik mijn eerste sportschool ervaring opgedaan, hilarisch. Met 2 anderen gingen we naar eentje in de buurt, je betaalt 1 euro entree en mag dan zo lang blijven als je wil. De apparaten kwamen echt uit de middeleeuwen, waren veel te klein en niet aanpasbaar.. Geen airco, wat betekende dat het voelde als 50 graden binnen. Toch hebben we ons uitgeleefd en was het een hele ervaring!

Vanochtend ben ik aangekomen in Palenque, in de regio chiapas. Een plek midden in de jungle met in de buurt grote maya ruïnes. Ik ben benieuwd! Ik reis langszaamaan naar Oaxaca, daar heb ik met Anoek afgesproken eind Oktober voor de dia de muertos (dag van de doden) wat 1 van de grootste feesten is in Mexico en vooral in Oaxaca heel interessant moet zijn.

1. Loes:
    Hoi Sanne
    Weer een heel mooi verhaal om te lezen!!!
    Groetjes Larry en Loes
  2. Tessa Hop:
    Wauw...
  3. Leonie:
    13 oktober 2019
    Woehoeeeee! Was wel een oké reisje he... nee, was SUPER mooi en vooral heel gezellig samen!!! Cant wait for december!
  4. José:
    14 oktober 2019
    Leuk weer om te lezen en foto's te zien!! Liefssss