El fin del viajo

22 december 2019 - Cancún, Mexico

El fin del viajo, het eind van de reis... Hoe raar is het om na 11 maanden echt een eind te hebben! Over een paar uur is het echt zo ver, ik stap weer op 't vliegtuig terug naar NL. De afgelopen weken waren zeker nog een feestje!!

Na puebla kwam ik in Mexico stad aan, een immens grote stad met veel verschillende wijken. Eerst verbleef ik dichtbij het historisch centrum om daar alles te kunnen zien. Daarna ben ik verplaatst naar 1 van de hippe wijken van Mexico stad, Roma genaamd. Erg Europees met allerlei hippe tentjes! Gezellig wijkje. Genoeg te doen en te zien in deze stad, waardoor ik uiteindelijk anderhalve week gebleven ben.. Met een uitstapje in het weekend naar een pueblo magico (magisch dorpje) in de buurt. Super mooi dorpje met prachtige bergen! Hier kon ik dan ook een heerlijke hike doen naar een mooi uitzichtpunt :) en verder genieten van de lokale producten uit dit dorpje.

In Mexico stad heb ik weer afgesproken met Celine, omdat we samen naar baja california sur wilden reizen. 1 avond in de stad zijn we nog naar mexicaans worstelen gegaan, super hip hier en zo nep als wat. Hilarisch om te zien!

Naar baja california sur vliegen we, mijn eerste vlucht deze reis omdat helaas de andere optie over het water niet veilig genoeg zou zijn.. De vlucht verliep prima en sochtends vroeg kwamen we aan in la paz. Hier ontmoetten we gelijk 2 andere meiden, 1 uit NL de ander uit Nieuw Zeeland. We hebben de hele week in baja met z'n 4en doorgebracht, erg gezellig! 2 keer een auto gehuurd en naar 2 dorpjes gereden. Het eerste dorpje, Todos Santos, was een klein surfersdorpje, wij kwamen niet voor het surfen maar voor de fijne sfeer en de mooie stranden! Het was heerlijk, wat we hier ook mochten meemaken was walvissen van heel dichtbij zien. Wat een immense beesten pff. We hoorden dat als je sochtends rond 8uur op het strand was alle vissers de zee op gingen en je kans had dat je met een vissersbootjes mee mocht en ze de walvissen op gingen zoeken. Zo gezegd, zo gedaan! En ze kwamen zoooo dichtbij, we konden zelfs proberen uit het bootje te springen en met de snorkelset ze te kunnen zien, helaas was het water niet helder genoeg en de walvissen te snel waardoor dit niet lukte. Maar niet getreurd, ze vanaf de boot zien was al zoo magisch wauw!

Na Todos Santos terug naar La paz voor een dagje snorkelen met zeeleeuwen EN walvishaaien, ook hier heb ik geen woorden voor. Wat een dag!

Opnieuw kiezen we ervoor een auto te huren, dit keer met nog iemand erbij, een Duits meisje. Gezelligheid met z'n 5en in de auto opweg naar Cabo Pulmo. Naar deze plek gaan we omdat we allemaal willen duiken met stierhaaien. Ik zal zeggen, zoek ze is op, ze kunnen doodeng zijn haha. Eenmaal met een duikschool een deal gemaakt konden we de volgende ochtend heel vroeg de zee op! Ik met 2 andere meiden, omdat wij 3en nog niet hele ervaren duikers zijn moesten we eerst een testduik doen en wil de instructor zien of we het aankunnen. Gelukkig slagen we voor deze test en mogen we met de haaien duiken:) blijkbaar is deze haai wel 1 van de 3 haaien die mensen aanvalt.. Maar omdat op deze plek ze genoeg te eten hebben doen ze dat niet. Toch best spannend. Maar ik vertrouw de duikschool en ze zullen heus niet duiken met de haaien als het gevaarlijk was dacht ik dan maar! Eenmaal onder water keek ik m'n ogen uit... Om ons heen ongeveer 8 stierhaaien die zich rustig door het water heen bewegen. Wat een plaatje!! Ongelofelijk. We hebben zo ongeveer 40minuten op de zeebodem gezeten en gewoonweg om ons heen gelijken. Een hele bijzondere ervaring!

Na baja was het tijd om terug te gaan naar de Yucatan regio, want vanaf daar vlieg ik terug naar NL. Hier ben ik nog 2 weekjes geweest. Eerst in Tulum, waar ik al eerder was geweest maar waar ik graag nog wilde duiken in de cenotes. Met een instructor de cenotes in, 2 verschillende en ook letterlijk totaal verschillend. Het is niet te vergelijken met duiken in de zee, maar wat een wereld, je zwemt door grotten, helemaal donker, alleen het licht van je zaklamp. Wat een ervaring! Ik kan wel zeggen dat ik deze laatste weken tegen mezelf zei, wow Sanne dit is echt bijzonder!! Haha wat is Mexico gaaf.

Na Tulum ben ik teruggegaan naar isla holbox. Hier heb ik vooral heerlijk gerelaxed en mezelf voorbereid op het einde van dit bijzondere jaar. Met nog hele fijne mensen die ik ontmoette was het een perfecte afsluiting!

En nu.. Nu ben ik nog maar een vliegreis verwijderd van Nederland! Tot snel allemaal:)

1. Ria:
    24 december 2019
    Lieve dochter, je hebt een geweldige reis gemaakt. Fijn dat alles goed gegaan is. En na een lange terugreis ben je weer heerlijk in Dalfsen. Ben heel blij dat je er weer bent en hoop dat je hier je draai weer kunt vinden. Dikke kus mama
  2. Loes:
    24 december 2019
    Fijn Sanne dat je weer gezond thuis bent gekomen,en dat je zo hebt genoten van die 11 maanden,groet Larry en loes